Sunday, May 18, 2014

Sejarah Perkembangan Kamera

APA ITU KAMERA?

Kamera ialah alat yang digunakan untuk merakam imej sebagai gambar atau foro yang pegun serta satu susunan imej bergerak ( filem / video ).
Kamera masa kini berevolusi dari kamera pertama yang tercipta iaitu kamera obscura yang diambil istilah bahasa latin yang bermaksud "Bilik Gelap" serta satu mekanisma awal bagi memaparkan imej yang mana seluruh bilik berfungsi sebagai sistem penghasilan imej tepat masa.
Kamera obscura ini mula dicipta oleh saintis muslim bernama Abu Ali Hasan Ibn Al-Haitham.

SEJARAH PERKEMBANGAN KAMERA.

Kamera pertama yang berjaya di hasilkan ialah kamera Obscura, dan ianya merupakan kamera pertama yang berfungsi dan mampu menangkap dan menghasilkan gambar. Namanya di sebut sebagai Obscura yang di ambil dari bahasa latin yang bermaksud ruang gelap. Kamera Obscura merupakan kamera yang diperbuat dalam bentuk kotak dan dapat memantulkan cahaya melalui penggunaan dua buah lensa konveks, kemudian gambar yang di tangkap akan terakam pada sehelai kertas atau filem dan filem tersebut berada pada pusat focus dari lensa tersebut. Kamera Obscura terhasil dari kajian pengkaji muslim yang bernama Abu Ali Hasan Ibn Al-Haitham dan kajianya di tulis di dalam bukunya yang berjudul “Books of Optics”(1015-1021).
Sementara itu, di tahun 1660-an pengkaji yang berasal dari barat iaitu Robert Boyle dan pembantunya yang bernama Robert Hooke menemukan portable kamera obscura. Namun kamera pertama yang praktikal dan berbentuk kecil telah di hasilkan olah Johann Zahn dan penemuan ini berlaku pada tahun 1685. Kamera pada awalnya banyak menerapkan prinsip model Zhann di mana ianya perlu menggunakan slide tambahan yang di gunakan untuk memfokuskan objek yang ingin di rakam. Cara penggunaan system tersebut adalah dengan menambahkan sebuah plat sensitive di hadapan lensa kamera yang di gunakan sebelum melakukan pengambilan gambar.

KAMERA OBSCURA


 Perkembangan kamera terus berlanjutan, dan Jacques Daguerre merupakan salah seorang yang berperanan dalam perkembangan teknologi kamera. Daguerre di lahirkan pada tahun 1787 di Cormeilles di Perancis Utara. Semasa masih muda, beliau merupakan seorang seniman. Apabila berumur 30-an, beliau mendapat satu idea apabila beliau mempamerkan hasil lukisan pemandanganya dengan bantuan kesan cahaya. Beliau berasa tertarik apabila melihat perkembangan satu mekanisma yang menyebabkan beliau ingin menghasilkan lagi satu lukisan yang sama tanpa perlu melukis dan mewarnakan semula. Erti kata lainya beliau ingin lukisan di buat secara outomatik sahaja. Beliau merasakan ini mungkin terjadi dengan bantuan kamera.
Pada tahun 1827, Daguerre bertemu dengan Joseph Nicephore Niepce yang juga sedang mencuba untuk menghasilkan kamera dan mereka berdua bekerjasama dalam membuat kajian mengenai kamera. Namun pada tahun 1833 Niepse meninggal dunia. Daguerre tetap melanjutkan kajianya dalam pembuatan kamera. Pada tahun 1837, Daguerre berhasil menghasilkan sebuah sistem praktikal fotografi yang di kenali sebagai “Daguerreotype”. Pada tahun 1839 Daguerre mengumumkan secara terbuka kepada orang ramai tentang kejayaanya dalam kajianya mengembangkan teknologi kamera. Beliau menjadi terkenal di waktu itu dan hasil kajianya dengan cepat berkembang dan banyak di gunakan oleh khalayak. Pada tahun 1851 di tempat asal kelahiranya Daguerre meninggal dunia. 

Tahun 1900 seorang Jurugambar telah mencipta kamera Mammoth (lihat gambar diatas). Kamera ini amat besar ukurannya dimana beratnya 1,400 pound. Lensa seberat 500 pound. Sewaktu mengubah atau memindahkannya tenaga manusia seramai 15 orang diperlukan. Kamera ini menggunakan filem sebesar 4 ½ x 8 kaki dengan bahan kimia sebanyak 10 gallons digunakan ketika memprosesnya. 

KAMERA MAMMOTH

Obscura telah diubahsuai sehinggalah tercipta kamera Kodak oleh George Eastmen pada tahun 1888. yang lebih kecil. Pada zaman ini wujud kamera lebih kecil dan yang terkini ialah kamera digital. Gambar di bawah menunjukan kamera Kodak yang terawal di hasilkan dan namanya di sebut sehingga ke hari ini.

KAMERA KODAK


Diawal kewujudan kamera digital tidak ramai menggemarinya terutama kalangan profesional. Ini kerana kamera digital generasi awal sekitar hujung tahun 1980an, masih menggunakan ciri-ciri kamera kompak. Kamera digital waktu itu kecil, ringan dan kemampuan imej tidak memenuhi kehendak profesional. Namun begitu sekitar awal 2000 kamera digital direka dengan mengambil kira selera profesional. Akhirnya kita telah memperolehi kamera digital dalam format SLR (Single Lens Reflex). Gambar di bawah menunjukkan jenis camera SLR yang terawal.

SLR - SINGLE LENS REFLEX


Selepas kemunculan pelbagai kamera yang merentasi dunia teknologi, muncul lagi sebuah kamera yang seakan kamera SLR. Kamera yang mempunyai pelbagai fungsi dan kebolehan ini di beri nama DSLR (Digital Single Lens Reflex ). Tanpa menggunakan filem dan penggunaan tidak terhad.

DSLR - DIGITAL SINGLE LENS REFLEX

Sekian.


2 potpetpotpet:

Unknown said...

info yang bermaafaat,
semoga terus bersemangat menceburi bidang fotografi ini. :)

Unknown said...

nice info :)